הגבעות הדרומיות הוכרו כשומרת טבע ומצטרפות לשטחי הטבע העירוני סביב העיר מודיעין. ההחלטה ההיסטורית התקבלה ביום שלישי, 23.2.21, בדיון בוועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים והגשימה חלום של אלפי תושבים שחיכו לבשורה.

נושא הפיכת הגבעות הדרומיות לשמורת טבע יושב על סדר היום העירוני כבר מספר שנים. לא פעם נשאל ראש העיר בנושא. וכל פעם ידע להבטיח רק דבר אחד, כרגע לא יבנו בגבעות אך אינני יודע מה יקרה בעתיד. תשובה שלא סיפקה השואלים והם המשיכו המאבק. מאבק שהצליח לשמר את  המסדרון האקולוגי של מדינת ישראל ואת כל החי והצומח במקום.

הגבעות הדרומיות הן חלק משטחי הטבע העירוני של מודיעין. הן ממוקמות דרומית לשכונת מוריה (בוכמן) ולרעות. במקום שבילי הליכה רגליים, המסלולים יוצאים משתי דרכי גישה העיקריות. הכניסות ששטח נמצאות בשדרות מנחם בגין סמוך לשתי כיכרות הממוקמות, כיכר השוטר וכיכר מנחם בגין. בכניסות  יש שלטי הסבר ושבילים המוליכים אל שטח הגבעות. לפרטים נוספים לחץ כאן

הגבעות הדרומית מודיעין
הגבעות הדרומיות: צילום: דנה טל

חלום שמתגשם אחרי שנים

הראשון שמיהר לברך היה ראש העיר, חיים ביבס.  הנה הבשורה שחיכיתי לבשר "הגבעות הדרומיות של העיר הוכרזו כגן לאומי! אחרי שנים של מאבק, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אמצה את החזון העירוני שלי וקיבלה החלטה חסרת התקדים הקובעת, כי אזור הגבעות הדרומיות של העיר יוכרזו כשטח ירוק עד – מה שאומר שגם הנינים שלנו ייהנו מירוק בעיניים. למאבק זה שותפים רבים מתושבי העיר ונציגים ארגוני הסביבה הירוקים, אשר ראו כמוני את הצורך בשמירה על איזון שבין פיתוח עירוני לבין קידום ערכי הטבע בעיר."

ההחלטה על ההכרת בגבעות הדרומיות כשומרת טבע נתקבלה בוועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים – ולנת"ע, שהוסמכה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה שדנה בשינוי תכנית המתאר המחוזית של העיר, מודיעין מכבים רעות. דיון זה היה אחת מאבני הדרך המרכזיות והאחרונות בדרך לאישור התכנית הכוללנית של העיר. תכנית התואמת את חזון העירייה וקביעת יעדי הפיתוח של העיר לשנת 2040. הועדה אימצה את חזון ראש העיר והעירייה במלואו ולהגיע ליעדי הפיתוח של העיר לשנת 2040. יעדים הכוללים בין היתר:

  1. מספר תושבי העיר לא יעלה על 240 אלף תושבים.
  2. יחידות הדיור העתידיות ייבנו בשטחה הצפון מערבי של העיר. בשטחים שבין שכונות הכרמים והנביאים לפארק הטכנולוגי.

שמירת הגבעות הירוקות של העיר

גולת הכותרת של החלטה זו היא שהגבעות הדרומיות, אתר בעל ערכי טבע גבוהים, יוגדרו שמורת טבע. שמורת טבע שבתוכה עובר המסדרון האקולוגי הארצי. למעשה, הן יישארו ירוקות. דבר שיאפשרו לתושבי העיר ולאורחיה ליהנות מריאה ירוקה.

ראש העיר מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס: "לפני 25 כאשר הוקמה העיר מודיעין היא הוקמה מתוך רצון לייצר עיר במרכז הארץ, שתעניק לתושביה חיים בשפע של נוף, אויר וטבע ואני שמח לראות שהמטרה לייצר עיר איכותית הטובלת בירוק אכן מומשה ולמעשה אנחנו מבטיחים לילדינו ולילדיהם ליהנות ממרחבים ירוקים בצמידות לעיר."

Share your love
Facebook
Twitter