גבעת התיתורה

טיולים באזור מודיעין – מטיילים 1000 מטר מהבית

טיולים באזור מודיעין בתקופת הסגר הם פתרון מצוין לתושבי העיר הזקוקים להתאוררות. מזמינים אתכם להכיר את פלאי הטבע הנמצאים ממש מתחת לאף. יוצאים לטייל ב-1000 מטר- כתבה חשובה לימי הסגר.

הסגר המתחיל מחר מגיע אילינו בתקופה הכי יפה בשנה. בכל שנה בחודש דצבמר מדינת ישראל מתחילה להצבע בירוק ובחודש ינואר מצטרפת פריחה מרהיבה בשלל צבעים שממשיכה עד חודש אפריל. הסגר הנוכחי לא יעצור מאיתנו, תושבי מודיעין, להנות מכל היופי הזה ולשמחתינו יש לכל תושב בעיר לפחות מסלול טיול אחד במרחק של 1000 מטר הבית. אז אל תתעצלו, קחו את בני המשפחה הגרעינית וצאו לראות את כל היופי שזכינו לו בעיר.

נחל ענבה – פארק, נחל ועתיקות והמון ירוק

פארק ענבה הפארק המרכזי של העיר מודיעין מרכז תחתיו שימושים רבים. אמפי להופעות, מתקני משחק וספורט, אגם שבילים סלולים ושולחנות פיקניק. אך מכבר לכל אלה ניתן לצאת מהפארק לטיול רכיבה או טיול הליכה בתוך שביל רחב הנמצא בתוך עמק ירוק – שביל ענבה.

השביל מתחיל בחלק התחתון של מרכז הפארק. השביל עובר בוואדי ענבה הממוקם בין שכונת הציפורים לשכונת אבני החן ובמשכו בין שכונת נופים לשכונת מורשת עד תחנת הרכבת פאתי מודיעין. אורכו של השביל כ-4.5 קילומטר ק"מ ורוחב כ-4.5 מטר. לאורך השביל יש פינות ישיבה והצללה, מערכת תאורה, פחי אשפה וברזיות. בנוסף שתלו עצי פרי ולימנים שמטרתם לשמש מתקני אגירת מים לטובת גידול העצים והצמחייה.

בעונה זו של השנה. שולי הוודאי נצבעים ירוק  לצידו של השביל זורם נחל ענבה.

שביל נחל ענבה
נחל ענבה, צילום: דנה טל

לחובבי האריכאולגיה ניתן להתחיל את הטיול באתר עיתוקות הממוקם הממוקם במדרון צפוני של גבעה הפונה לנחל. חלק זה של הגבעה תחום ממזרח בשד' החשמונאים,מצפון במגרש החנייה הדרומי של פארק ענבה ובפארק עצמו. למידע נוסף על המקום ניתן למצוא האתר העירייה

למידע נוסף על פארק ענבה – לחץ כאן

פארק ענבה טיולים באזור מודיעין
פארק ענבה, צילום: דנה טל

גבעת התיתורה –  טיול בתוספת משחק משפחתי בנייד

במרחק חמש דקות הליכה ממועדון הכושר 'הולמס פלייס" וסמוך לגבולה הצפון מזרחי של העיר שוכן לו עולם שלם של טבע ומורשת שמתחילו לפני כ-3500 שנים. בראש הגבעה ניצבת במלוא הדרה, גבעת התיתורה. הגבעה היא אתר המורשת והטבע החשוב במודיעין המשתרע על 600 דונם.

השם תיתורה (שולי המגבעת). שנודע בעבר כאל בורג' מתאר אזור שבו הוכחות ארכיאולוגיות רבות מספור. הישוב היה על הציר המרכזי שהוביל לירושלים ולכן המקום היה מיושב לאורך כל ההיסטוריה. במקום 180 בורות המים בהם השתמשו עולי הרגל בעת העלייה לבית המקדש בירושלים, השומרות העתיקות ומבנה הגזית ששימשו ככל הנראה את הלוחמים החשמונאים, כמו גם הגתות לייצור יין ושמן ששוחזרו וניצבים במרכז הגבעה. כמו בן במקום ניתן לחזות במערות קבורה וחוות חקלאיות המעידות על מורשתה של הגבעה המשקיפה על כל האזור.

בתקופה זו בשנה הגבעה נצבעת ירוק ומתחילה פריחה משגעת של חרציות וכלניות. להנאה מובטחת מפריחה יוצאת דופן ניתן לעלות לגבעה דרך חורשת האומות הסמוכה למודיעין סנטר.

לפני מספר שנים הגבעה עברה שדרוג משמעותי. במקום טיול מעגלי באורך של כק"מ אחד. לאחרונה עיריית מודיעין פיתחה אפליקציית משחק לכל המשפחה. האפליקציה נקראת "סודות בתיתורה" והיא משלבת טיול ברחבי הגבעה לצד שימוש בטכנולוגיה של מציאות רבודה בעזרת המכשיר הסלולארי.

דרך המשחק ניתן לצאת להרפתקה ידידותית המיועדת לכל המשפחה. להורדת המשחק חינם לחצו כאן

למידע נוסף על טיול בתיתורה ניתן למצוא באתר העירייה 

 

גבעת התיתורה טיולים באזור מודיעין
טיולים באזור מודיעין. צילום עמיעד טאוב

דרכי הגעה לתיתורה:

1.כניסה מרחוב עמק דותן (מול פארק חטיבת יפתח) .
2.כניסה מדרך יגאל אלון אליו מגיעים דרך רח' כליל החורש. מחוץ לגבעה קיים חניון קטן ובו חניות נכים עבור המבקרים.

גבעת הברפיליה – טבע, ארכאולוגיה ופריחה

בסוף עמק זבולון מתסת גבעה ירוקה ויפה המכונה, גבעת הברפילה. הגבעה המתנשאת לגובה כ-230 מ' מעל פני-הים. גבעת הברפיליה טרם נחפרה אבל מעריכים כי היא הייתה מיושבת כבר בעת העתיקה. במאה ה-20 המקום מוזכר בקרבות של הבריטים לכיבוש ארץ ישראל מהעותמנים. בפעם השניה הגבעה מוזכרת בקרבות של חטיבת יפתח מול הליגיון הירדני והייתה נקודת האחזות הראשונה שממנה כבשה חטיבת יפתח את כל אזור מודיעין.

כמו כל הגבעות של מודיעין, בעונה זו של השנה, הן לובשות ירוק והופכות ליעד מושלם של חמצן בטבע. במקום שביל מסודר (לא נגיש) המתחיל בפינה של עמק זבולון ורחוב פז.

למידע נוסף על גבעת הברפיליה  

הגבעות הדרומית – טבע פראי בעיר

הגבעות הדרומית תחומות את העיר מודיעין מכיוון דרום. הן שטח טבעי פתוח ורחב, המאפשר למטיילים ליהנות מטבע פראי ומגוון. במקום  חיות בר רבות ומגוונות שהגבעות מהוות עבורם בית גידול, ובייחוד באזור המרכז הצפוף והסואן.

במקום שבילי הליכה רגליים ומסלולים מעגליים המתאימים לכל המשפחה (לא מתאים לטיול עם עגלות).  המסלולים יוצאים משתי דרכי גישה העיקריות מתוך העיר סמוך לשתי כיכרות.   כיכר השוטר – חונים הכיכה והולכים דרומה על שביל מסומן אל עבר גבעות בארית וקנובה. שביל זה מגיע אל שרידים של כנסייה ביזנטית. כיכר מנחם בגין –  דרך עפר היורדת ממזרח לכיכר אל הבקעה שבין גבעת חדת מצפון וגבעות בארית וקנובה מדרום. מדרך זו ניתן להגיע לשביל המגיע מכיכר השוטר.

למידע נוסף על טיול במקום לחץ כאן

הגבעות הדרומיתטיולים באזור מודיעין
הגבעות הדרומיות: צילום: דנה טל

בית הכנסת החשמונאי (אום אל-עומדאן) וגבעת שר – טיולים באזור מודיעין

בסוף שדרות החשמונאים, בפניה לרחוב שבטי ישראל ממוקם אתר ארכיאולוגי יוצא דופן, בית הכנסת החשמונאי. המיוחד בבית הכנסת הוא שהוא היה בשימוש כבר בתק' החשמונאית הרבה לפני שבית המקדש חרב והוא אחד העדויות הראשוניות לבתי כנסת בישראל.

מלבד בית הכנסת המיוחד,הממצאים באתר משתייכים למספר תקופות. החל מהתקופה ההלניסטית (לרבות תקופת החשמונאים) ודרך התקופות הרומית, הביזאנטית והאסלאמית הקדומה. היישוב היהודי נוסד בתקופה ההלניסטית (סוף המאה השלישית לפנה"ס או תחילת המאה השנייה לפנה"ס). היושב התקיים ברציפות על למרד בר כוכבה במאה שנייה לספירה. לאחר מרד בר כוכבא וחורבן הישוב היהודי באזור יהודה, נמצאו עדויות ליישוב מהתקופה הביזנטית והאסלאמית הקדומה מצפון לישוב היהודי.

לאחר ביקור במקום מומלץ לחצות את הכביש ולטפס לראש הגבעה המכונה "גבעת שר" .במקום שילוב מצויין של שטח פתוח וירוק,, שרידי בוסתנים וחורבה עתיקה. ניתן לעלות לגבעת שר ממספר מקומות וכיוונים. אך הנוח ביותר הוא בשביל נוח מוביל משלט הסבר על הגבעה ותיאור המסלולים בו. מנקודה זו יוצא וחוזר שביל ירוק שחור להמסלול הטבעתי בגבעה. ניתן גם לרדת מפסגת הגבעה מכיוון מערב, בשביל המסומן אדום, אל עבר חורבת שר.

למידע נוסף על המקום לחץ כאן. 

Share your love
Facebook
Twitter