סוכר ענבים למתאמנים – על מה ולמה?

סוכר ענבים למתאמנים – על מה ולמה?

רוב האנשים מכירים רק את הסוכר הלבן והחום, אך ישנם סוכרים נוספים המופקים מצמחים כגון ענבים. עקב הערך הגליקמי של סוכר ענבים (כלומר הסוכר המעובד) נוהגים להשתמש בו מפתחי גוף ומתאמנים על מנת לשפר את בניית השרירים לאחר אימון.

סוכר ענבים למתאמנים – על מה ולמה?

כמה מילים על סוכר

סוכר הוא השם לפחמימות לא מורכבות וקצרות עם טעם מתוק, ובין היתר מפיקים אותו מקנה סוכר ומסלק סוכר. כמו כן ניתן להפיקו מענבים וגם כאן מתקבלת למעשה המולקולה הנפוצה שעימה מזוהה הסוכר, היא הגלוקוז – תוצר פירוק של סוכרוז. את הסוכר ניתן להפיק גם מתירס, מעמילן חיטה ומצמחים נוספים, ואז מתקבל מה שנקרא "סוכר פירות". ההבדל מסוכר ענבים שכאן מקבלים את מולקולת הפרוקטוז, שביחד עם גלוקוז מהווה תוצר פירוק של סוכרוז.

מדוע יש מתאמנים המעדיפים סוכר ענבים?

ככלל, לסוכר באשר הוא אין ערכים תזונתיים מרשימים, נהפוך הוא – הסוכרים נותנים לנו בוסט מהיר של אנרגיה עם קצת תחושת היי, אשר עד מהרה חולפת ומותירה רעב ועייפות. אז מדוע דווקא מפתחי הגוף המבינים היטב בתזונה מותאמת, מעדיפים להשתמש בסוכר ענבים? ובכן, מבחינת הציבור הרחב ההבדלים בין סוכרים שונים כגון לבן, חום, פירות או ענבים – אינם משמעותיים במיוחד. ואולם, עבור המתאמנים הערך הגליקמי הגבוה של סוכר ענבים דווקא מהווה יתרון.

כאשר צורכים את הסוכר הזה מתקבלת רמה גבוהה של פחמימות קצרות ועתירות אנרגיה בדם, מה שמביא לשחרור מהיר של אינסולין. זהו הורמון האחראי בין היתר על בנייה של מולקולות ועל החדרת חומצות אמינו לתוך התא לצורך תהליכי בנייה. כלומר, זהו הורמון התורם לבנייה ומונע פירוק, וזה בדיוק מה שמבקשים להשיג מפתחי גוף שכן אחרי האימון נכנסים לפעולה תהליכים אנבוליים (של בניית שריר) וקטבוליים (של פירוק שריר). כל העניין בצריכה של אבקות חלבון, חומצות אמינו חיוניות וכדומה לפני ואחרי האימון, הוא לספק לגוף את החומרים שיאפשרו בנייה ולא פירוק של השריר. אם כן, צריכה של סוכר ענבים מגדילה את נוכחות האינסולין התורם לתהליכי בנייה.

יחד עם זאת, ראוי להדגיש כי צריכת סוכר ענבים סתם כך איננה מומלצת, בדיוק כמו צריכה של כל סוכר אחר. גם מתאמנים צריכים לצרוך אותו בהתאם למשקל גופם ולתוכנית האימונים שלהם, ולגבי הציבור הכללי – עדיף להמעיט בצריכת סוכר מכל סוג שהוא. לעומת זאת, אכילת ענבים היא כבר עניין אחר, שכן הם מהווים תחליף טבעי, טעים ובריא בהרבה על צריכת סוכרים.

סוכר ענבים למתאמנים – על מה ולמה?
סוכר ענבים למתאמנים – על מה ולמה?. צילום: FREEPIK
Share your love
Facebook
Twitter