שיקום גבעת התיתורה שיחזיר אותה להיות ירוקה. עיריית מודיעין תחל בעבודות לשיקום גבעת התיתורה בעקבות הנזק שנגרם לגבעה בשריפת הענק.

השריפה שהתחוללה ביום חמישי האחרון בגבעת התיתורה השמידה דונמים רבים של צמחייה. והפכה את הגבעה הירוקה של העיר לגבעה שחורה מפחם. בעירייה ציינו השבוע. כי בחודשים הקרובים יחלו העבודות לשיקום הגבעה. חבר המועצה ומחזיק תיק תיירות ושימור אתרים. שמעון גואטה, עדכן כי העירייה החלה לאחרונה בקידום תכניות להנגשת גבעת התיתורה לטובת כלל האוכלוסייה. ושהוא מלווה את הפרויקט בחודשים האחרונים.

יוצקים תוכן לגבעת התיתורה

כזכור, לפני כשנה הקימה העירייה צוות תכנון עם רשות העתיקות והחברה להגנת הטבע. שמטרתו הייתה ליצוק תוכן לאתר, מתוך תפיסה ומטרה לחזק את הקשר של התושבים לאתרי המורשת בעיר, ולהנגישו לכלל הציבור. שדרוג גבעת התיתורה נעשה תוך מתן דגש על שלושה אלמנטים מרכזיים: תיירות, חינוך וקהילה. מבחינת תיירות: הפיכת הגבעה לאתר טבע ומורשת יהודית.

הצוות הגיש למשרד התיירות בקשה לקבלת תקציב, וכאמור לפני מספר חודשים התבשרה העירייה כי לטובת הפרויקט יוקדשו כ-7.5 מיליון שקלים, שיגיעו ממשרדי הממשלה השונים ובהם הקרן לשמירה על שטחים פתוחים.

בין היתר, העבודות בגבעת התיתורה יכללו שיקום שולי הגבעה ושטחים מופרים. בניית טרסת אבן, נטיעת עצי בוסתן, בניית רחבת כניסה, סלילת שביל טיילת היקפי עם תאורה נמוכה, סלילת שביל טבעתי מונגש, הסדרת שבילים מקשרים ושבילי טיול. פינות ישיבה, מצפורים לנוף, מרחבי למידה בטבע, הסדרת חנייה נגישה, שיקום צמחי, נטיעות ושתילות וכן פרויקט חינוכי משותף למינהל החינוך ורשות העתיקות.

לאחר שיקום הגבעה,. תונגש התיתורה לטובת מבקרים והיא תאפשר חיבורים רבים בין העיר לגבעה על ידי שבילים ברמות פיתוח שונות. מדרג השבילים המגוון יאפשר חוויות ופעילויות שונות בפארק לאורך כל היממה: הליכה, ספורט וטיולי שוטטות. את המידע אודות הגבעה, ההיסטוריה שלה ובעלי החיים והצמחייה שעליה, יוכלו המבקרים לקבל מ-“מודי”, הדמות המודיעינית שמלווה את אתרי הטבע והמורשת של העיר. לאורך כל שבילי התיתורה יוצבו שלטי הסבר והמחשה, כאשר בכל שלט יוטבע סימון QR, שיאפשר קבלת מידע נוסף מאתר האינטרנט של העירייה, וכן יאפשר למטיילים לקבל מידע באמצעות הטלפון החכם שברשותם, נוסף על המידע שנמצא בשלטים.

כמו כן, כידוע, תל התיתורה התברך בממצאים ארכיאולוגים בקנה מידה ייחודי, והעירייה בחרה לבצע פעולות שימור לכל האלמנטים ההיסטוריים בכדי לשמרם גם לדורות הבאים. כך, במסגרת העבודות בוצעה הנגשה לקהל הרחב גם של האלמנטים ההיסטוריים הייחודיים שיש בגבעה ובהם הקולומבריום, מערת הקבורה, מקווה הטהרה ועוד מתקנים היסטוריים שיונגשו לציבור, ובכך יחזקו את החוויה למטיילים, כאשר את חלק מהמתקנים ניתן יהיה להשמיש מחדש וכן הלאה.

 

ביבס: “סמל החיבור בין מודיעין הקדומה וההיסטוריה המפוארת לבין העיר הקיימת היום"

 

ראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס: “גבעת התיתורה היא סמל החיבור בין מודיעין הקדומה וההיסטוריה המפוארת של חבל הארץ הזה לבין העיר הקיימת היום. בגבעה ישנם ממצאים היסטוריים וארכיאולוגים רבים מתקופות החשמונאים והמטיילים הרבים המגיעים אליה יכולים ליהנות מפינה ירוקה וייחודית במרכז העיר. גם אני מטייל לא פעם באזור ונהנה בכל פעם מחדש לגלות את הגבעה והפינות הייחודיות בה, ומנגד להשקיף אל העיר ולראות את המשך בנייתה והתפתחותה. לכן זה טבעי מאוד שאנחנו, בשיתוף עם כל הגורמים הרלוונטיים לרבות הארגונים הירוקים, פועלים כבר מספר חודשים לגיבוש תכנית עבודה שתהפוך את הגבעה לאתר טבע עירוני מהמתקדמים בישראל בכל הקשור לתחום הנגישות.”

חבר המועצה ומחזיק תיק תיירות ושימור אתרים. שמעון גואטה: “בשנים שאני גר במודיעין. גבעת התיתורה נשרפה כליל מספר פעמים, אבל תמיד בסוף הטבע מנצח. וגבעת התיתורה תחדש את עצמה בחזרה ותפרח במלוא עוצמתה. גבעת התיתורה ידעה בעברה מלחמות, שריפות וחורבן. אבל תמיד היא השתקמה והפכה לפנינה ירוקה וחלק בלתי נפרד מהעיר. כך יהיה בעתיד".

 

הוראות הגעה: שני שבילים מרכזיים: כניסה מעמק דותן (מול פארק חטיבת יפתח) וכניסה מדרך יגאל אלון אליו מגיעים דרך רח’ כליל החורש. כמו כן ניתן להגיע במעלה שביל הפרחים שתחילתו בצומת עמק דותן פינת כליל החורש.

Share your love
Facebook
Twitter