סביבות למידה חדשניות

עיצוב סביבות למידה חדשניות בבית ספר ענבלים

עיצוב סביבות למידה חדשניות המרחב החוץ כיתתי בבית ספר ענבלים בשכונת הציפורים. פרויקט מופלא של מעצב הפנים העירונית, עידית אבו והצוות חינוכי המשובח של  מנהלת בית הספר, רויטל ישראל היודעת להגביה עוף.

תלמידי בית ספר ענבלים התחדשנו בסביבות למידה חדשניות בעיצובה הקפדני של עידית אבו. הפרויקט התחיל ברצון של מנהלת בית הספר לעצב שני מרחבים בשתי קומות שונות. מהר מאוד הבנו כולנו, שהדיוק חייב להגיע והמרחבים המעוצבים צריכים להיות באותה קומה.  עידית מספרת על עיצוב סביבות למידה חדשניות בבית הספר: "הבנו שכדי שהפרויקט היה הוליסטי לא ניתן להתעלם מהמסדרון המחבר בין   בין שני המרחבים. המסדרון לא יכול להיות מנותק מהם, להיפך ואף יותר מכך, הוא חייב להיות הגורם המכונן של התוצר הנפלא שיגיע". כך נולדה קומה שלמה של בית ספר העוסקת במדעים ובריאות גוף ונפש. קומה שלמה, בה כל פרט ונקודה מניעה לפעולה מתוך מחשבה מגובשת תחילה.

המונח חדשנות בחינוך צובר תאוצה בשנים האחרונות ומקבל משמעויות רבות. בעולם העיצוב המונח חדשנות בחינוך מגדיר מחדש מנעד שלם של ערכים כמו ורסיטליות, דינמיות, גמישות, יצירתיות, רלבנטיות, סקרנות, יזמות תעוזה ועוד. כאשר הנחת היסוד טוענת ללמידה בכל רגע ומקום נתון, וזאת מתוך הבנה והקשבה לדפוסי העבודה המשתנים מתלמיד לתלמיד.

מרחבי לימוד חדשניים עידית אבו
צילום: שי אפשטיין

הלמידה בבית הספר מתקיימת בכל מקום

בית הספר מושתת על עיקרון הלמידה מתוך תנועה המתבסס על  התפיסה כי הלמידה נעשית בכל מקום, בכל רגע וכמובן בכל צורה. מבחינת מנהלת בית הספר הכשרת המרחבים הציבוריים בקומת הלימוד כחוויית למידה שלמה ובלתי נפרדת מהישות הכיתתית. התלמידים זוכים להזדמנויות למידה חווייתית בכל עת שיבחרו.

על הרעיון העיצובי מספר אבו: "אחד העקרונות בהם אני מאמינה ועל פיהם אני פועלת טוען לחיבור וליצירת שפה אחידה הקושרת בין הרצפה קירות ותקרה. לרצפה יש כוח אדיר ובמקרה זה אפקטיביות כפולה ומכופלת. היות והיא מהווה בסיס גם לעבודה וללמידה עצמאית ובלתי פורמאלית, וגם ללמידה בקבוצות, מונחית על ידי מנחה. המסדרון העצום המחבר בין שני המרחבים, קיבל נוכחות מרשימה גם בנראות וגם במשמעות. השימוש בגרפיקה המיוחדת שיצרתי ברצפה, תומכת בעקרונות הלמידה החל ממתמטיקה ועד לתנועה ונפש. היא מעוררת לסקרנות ומעצימה תהליכים שבתנועה. את השפה הצבעונית המתרחשת ברצפה המשכתי לקירות המרחב, ובמוקדים מסוימים גם לתקרה. מהלך זה מעצים את הרעיון של התהלכות בבועה רעיונית של צבע וצורה".

עידית אבו עיצוב פנים
צילום: שי אפשטיין

משני קצבות המסדרון יש שני מרחבים שנוצלו לפונקציות נוספות המאפשרות משחק ורגיעה באמצעות דוכני ממכר, במות ונישות ישיבה. המרחב הצבעוני משדר מצד אחד רוגע ושלווה ומצד שני מעוררת לפעולה ותנועה. על מנת להתאים ולדייק את הנראות כך שתתאים למנעד רחב של גילאים, נספו צורות מנימליסטית של האוביקטים בתוך המרחב. .

פינות ישיבה
פינות ישיבה בבית הספר, צילום: שי אפשטיין
עיצוב סביבות למידה חדשניות
צילום: שי אפשטיין
עיצוב סביבות למידה חדשניות
צילום: שי אפשטיין
עיצוב סביבות למידה חדשניות
עיצוב סביבות למידה חדשניות. צילום: שי אפשטיין
מרחבי לימוד חדשניים
דוכני ממכר צילום: שי אפשטיין
צילום: שי אפשטיין
Share your love
Facebook
Twitter