מנשך עמוק – הבעיה, הסימפטומים והטיפול

מטופלים רבים שמגיעים למרפאות השיניים ומתלוננים על שיניים עקומות מוצאים עצמם נשלחים לאורתודנט בטענה שיש להם מנשך עמוק. הם קראו לתופעה שיניים עקומות או שיניים בולטות, אך למעשה מדובר על תופעה רפואית ידועה, אם כי לא כל כך נפוצה כמו תופעות רפואיות אחרות, ואכן יש לה פתרון אצל האורתודנט. מהו בדיוק אותו מנשך עמוק, מה זה אומר על בריאות הפה ואילו השלכות יש לתופעה על הבריאות ומה ניתן לעשות כדי לתקן את הבעיה? הכנו לכם מדריך מקוצר עם כל מה שצריך לדעת.

מהו מנשך עמוק?

מנשך עמוק הוא ליקוי סגר, כאשר הוא קיים, למעשה יש חפיפה גדולה בין השיניים העליונות והתחתונות בזמן שסוגרים את השיניים. כאשר אנו מדברים על סגר תקין אותה חפיפה לא תעלה על שלושים אחוזים בין השיניים, מה הכוונה? סגר תקין הוא כזה שהשיניים העליונות מכסות עד שליש מהשיניים התחתונות.

מדובר על תופעה ידועה, אמנם לא נפוצה מאוד אך מוכרת בעולם רפואת השיניים והאורתודנטיה ומדובר על בעיה מורכבת לטיפול. בעיקר, מדובר על מראה שאינו אסתטי ואנשים רבים מבקשים לתקן את הסגר בשל נושא זה, אך כדאי לדעת גם שלא מדובר על בעיה אסתטית בלבד, שכן יש לה השלכות על בריאות הפה.

מדוע זה קורה? הסיבה הנפוצה ביותר למנשך העמוק היא קשת שיניים תחתונות או אחוריות בגודל קטן יחסית לקשת השיניים העליונה. במקרים מסוימים השיניים בולטות מאוד והן ממשיכות לבקוע עד שהשיניים החותכות העליונות עוצרות אותן, לעיתים יהיה זה החייך שיעצור אותן. עוד סיבה נפוצה למנשך עמוק היא מבנה לסת ושרירי פה חזקים, אלה מסייעים להעמיק את המנשך וגם שחיקה של השיניים, למשל בלילה, יכולה לגרום להעמקת המנשך עם השנים.

סימפטומים והשלכות

אחת ההשלכות המשמעותיות של המנשך העמוק היא פגיעה באסתטיקה של הפה, אך יש לתופעה השלכות רפואיות נוספות. המצב עלול לגרום לאיבוד חומר שן חמור מאשר כאשר הסגר תקין, עד כדי כך שלעיתים להבי השיניים נשברות. כאשר המנשך עמוק מאוד והוא נוגע בחייך הוא עלול להוביל לפגיעה ברקמה הרכה, פגיעה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בחתכים וכיבים כואבים ובמקרים חמורים במיוחד נוכל לראותכם הרס של רקמת התמיכה.

שיטות הנפוצות לטיפול במנשך עמוק וכיצד ניתן למנוע פגיעות עתידיות

חשוב לומר, אם מנשך עמוק מתלווה לבעיה רפואית אחרת יש לטפל בה במקביל, בעיות אלה יכולות להיות למשל ליקוי סגר אחר או שיניים בולטות במיוחד – ההמלצה תהיה על ידי האורתודנט ובהתאם למצב של כל פה באופן אינדיבידואלי. ניתן לבצע את הטיפולים בגיל צעיר, וכשמדובר בילדים ובני נוער בדרך כלל הטיפול קל יותר שכן ככל שמקדימים לטפל בבעיה, כך ניתן להימנע מהנזקים שהיא גורמת.

הטיפול בדרך כלל יהיה מכשיר קבוע בלסתות, אקסטרוזיה (הבקעה) של השיניים האחוריות או אינטרוזיה של השיניים החותכות בשתי הלסתות. כמו כן, כמו בטיפולים אורתודנטיים אחרים, חלק ניכר מהטיפול יהיה שימור, לכן נעשה שימוש בסד לילה או קיבוע נשלף או קיבוע קבוע.

**הכתוב הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

להתייעצות עם אורתודנט מומלץ לחצו כאן.

Share your love
Facebook
Twitter